Waarom winterbanden
Winterbanden in Europa
Er zijn veel vragen en misverstanden rondom het al dan niet verplicht gebruiken van winterbanden. We zetten de regels voor de belangrijkste Europese landen even op een rijtje. Het is bekend dat in sommige landen winterbanden verplicht zijn, het is echter lang niet altijd duidelijk wanneer winterbanden nou verplicht gebruikt moeten worden. Veel landen hanteren namelijk geen vaste periode, maar hanteren de term “winterse omstandigheden”. Wat ze daar precies mee bedoelen? Over het algemeen kan je uitgaan van vorst, sneeuw of ijzel.
Nederland
In ons land is de situatie duidelijk, winterbanden zijn hier namelijk nooit verplicht.
België
Bij onze zuiderburen is de situatie vergelijkbaar met die in Nederland. Ook in België is het namelijk niet verplicht om winterbanden te gebruiken als het vriest of sneeuwt.
Duitsland
Sinds 2010 is het verplicht om in Duitsland op ‘gepaste’ banden te rijden in het geval van winterweer. Dat zijn dus winterbanden, maar ook zogenaamde all weather banden (vierseizoenenbanden) en banden met het M+S logo zijn toegestaan. Er is geen vaste periode waarin deze regels gelden. Mocht het in oktober al een keer sneeuwen of vriezen, dan moet je ook geschikte banden hebben.
Oostenrijk
Tussen 1 november en 15 april is het verplicht bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen (mag ook gecombineerd). Indien je dus geen winterbanden hebt kan je sneeuwkettingen gebruiken, maar een nadeel daarvan is dat je er niet heel hard mee kan rijden. Op bepaalde bergwegen kan het gebruik van winterbanden wel verplicht gesteld worden.
Zwitserland
In Zwitserland is geen wettelijke regeling voor het gebruik van winterbanden, maar je mag op je zomerbanden niet voor overlast zorgen. Doe je dat wel dan riskeer je een boete.
Luxemburg
In Luxemburg zijn winterbanden verplicht bij “winterse omstandigheden” zoals vorst, sneeuw en ijzel.
Frankrijk
Ook in dit land zijn winterbanden niet verplicht, maar wel aanbevolen in het geval van slechte omstandigheden.
Daarnaast is het zo dat in sommige berggebieden weer specifieke regels regelden. Zo kunnen sneeuwkettingen in bepaalde landen onder bepaalde omstandigheden verplicht gesteld worden. Als je op wintersport gaat is het dus altijd handig om een setje kettingen achterin te leggen. Als je helemaal op safe wil gaan kan je het beste winterbanden monteren zodra de temperatuur onder de 7 graden Celcius zakt.
In onderstaande afbeelding een handig overzicht van de situatie in diverse Europese landen.
Wetgeving winterbanden in Europa
(bron Autoblog.nl)
De ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, deed aanvullend onderzoek op de winterbandentest die ze elke 2 jaar publiceren. Daarin werd gekeken naar de gevolgen van slijtage op de eigenschappen van winterbanden.
Nieuwe maar wel ingereden winterbanden en afgesleten winterbanden (in twee stappen tot 4 mm profieldiepte) werden vergeleken met een nieuwe zomerband. Daarbij keek de ÖAMTC naar:
grip op een besneeuwde weg;
gevoeligheid voor aquaplaning;
de remweg op nat en droog wegdek.
Opnieuw werd bevestigd dat rijden met zomerbanden onder winterse omstandigheden gevaarlijk is. Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 7,5 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg. En die afgesleten winterband op zijn beurt heeft al zo'n 30% trekkracht ingeleverd, wat nauwelijks aanvaardbaar is voor een winterband.
De remproeven op natte en droge weg laten zien dat een zomerband in beide gevallen de kortste remweg heeft. Uit de proef bleek ook dat met het slijten van de winterband de remweg op natte weg toeneemt. De aanvankelijk gunstige aquaplaningeigenschappen lopen sterk terug wanneer de band afslijt.
Conclusie
Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 mm. Al bij 4 mm is de grip op besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze 'oprijden' in de zomer is ook geen optie. Met de afnemende profieldiepte nemen de eigenschappen op de natte weg af, daarnaast is de remweg op droge weg altijd langer dan die van een zomerband. Overigens vinden wij 1,6 mm minimale profieldiepte ook voor zomerbanden aan de krappe kant. Wij adviseren 2 mm aan te houden.
WB 200 km = nieuwe winterband (ingereden)
WB 16800 km = winterband die in deze test na 16800 km nog gemiddeld 4 mm profieldiepte heeft
ZB 200 km = nieuwe zomerband (ingereden)
De verticale as van het staafdiagram geeft het prestatieniveau in procenten weer, waarbij de nieuwe winterband steeds als referentie dient en op 100% wordt gesteld.
De genoemde aantallen kilometers gelden voor de testsituatie. Het is geen indicatie voor het aantal kilometers in werkelijkheid.
(bron: Consumentenbond)
Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar je hebt er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen. Dus is het voor eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere bandensoort te monteren in winterse omstandigheden.
Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is:
Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo'n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter.
Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.
Een alternatief voor de winterband is de vierseizoenenband die het hele jaar onder de auto kan. Met deze banden heb je eerder sneeuwkettingen nodig dan met winterbanden. Bovendien blijft het een compromis; de vierseizoenenband blinkt nergens in uit.
Het hele jaar door met winterbanden rijden is niet aan te raden. De remweg van deze banden neemt aanzienlijk toe bij hogere temperaturen.
(bron: Consumentenbond.nl)